Att använda spel i undervisningen

För och nackdelar med spel i undervisninge

Elever använder sin fritid till att spela dator- och mobilspel. Spel är en självklar del av deras fritid och en källa till nöje för många unga (och vuxna). Så hur fungerar det att använda sig av spel i undervisningen? Är det bara positivt eller finns det fallgropar?

Datorspel är inte pedagogik

Inga verktyg, böcker eller spel är i sig själva pedagogiska om de inte är byggda eller skrivna med just den avsikten. Datorspel har oftast inte syftet att vara pedagogiska utan mer att locka till lust, kickar och en känsla av att få drömma sig bort från måsten. Exempelvis kan ju didaktik och pedagogik kännas mer som ett måste för många elever. Så hur blir det då när dessa världar möts?

Forskning visar exempelvis att det framförallt är läraren som hjälper eleverna att skapa en lärande spelupplevelse för eleverna. Att bara sätt igång minecraft fungerar inte utan läraren behöver ha ett upplägg innan spelet sätts igång.

Problemen med utrustning, inloggning och tid

I äldre forskning brukar oftast nämnas att ett stort hinder för att använda datorer i undervisningen är utrustningen. Problem med datorer, inga datorer eller dålig uppkoppling och krångliga inloggningar skapar problem.

Dessa problem finns fortfarande kvar på många skolor.

Det är heller inget som lärare kan göra särskilt mycket åt. Mitt eget tips är egentligen bara att du lägger det på den nivå som passar dig och din omgivning. Kanske att det räcker med en gång per termin eller år och att ribban läggs på den nivå som din utrustning tillåter.

Positiva effekter av spel i undervisningen

De som lyckas att få spel att fungera i undervisningen nämner ofta att det skapar positiva effekter. Några av dessa kan vara:

  • Variation – Elever kan tycka att det är skönt att göra något annat än att läsa i boken, räkna uppgifter eller lyssna på lärarens genomgång. Precis som grej of the day så kan en sådan här metod utgöra ett trevligt avbrott från det traditionella.
  • Mer lust för vissa elever – Elever som kan vara skoltrötta och omotiverade kan känna att de får ny energi. Det är inte alla som har lätt att lyssna utan hellre gör, klickar och tänker själva först.
  • Lättare att möta elever – Lärare är vuxna och tur är väl det. Men åldersskillnader och olika intressen mellan elever och vuxna kan också skapa mer distans än vad som är nödvändigt. Spel kan skapa en möjlig brygga mellan elever och lärare där de kan mötas i något gemensamt roligt. Det kan göra att kommunikationen mellan lärare och elev förbättras.

Två exempel på spel som kan används i undervisningen

Kanske är du själv sugen på att börja använda dig av spel under dina lektioner? Här nere samlar jag några tips som kanske kan ge dig inspiration att komma igång.

Minecraft

Ett spel som ofta används är minecraft. Det kan användas till alltifrån fysikundervisning till samhällskunskap. Se exempelvis videon här nedan hur det används:

Sim City eller Civilization

Detta är spel som i princip bygger på att bygga upp en egen värld. Själv eller genom att samarbeta med andra. Kan användas till att eleverna lär sig samarbeta i grupp, tänka igenom etiska frågor eller till att jämföra med historiska skeenden.

Har du fler tips på bra spel att jobba med i klassrummet? Kommentera och tipsa gärna!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *